2021 No, it’s not Cattelan (Paris)
Are stuffed pigeons better than the live version?
One might say: at least they don’t defecate.
Can this be the main justification for sculptures?
They are kind of permanent and, contrarily to tableaux vivants, they don’t need to poop from time to time?
This obviously cannot be. A truthful explanation is that the presence of both stuffed pigeons at the Bourse du Commerce and of those in front of Beaubourg is a provocative and humorous work of art staged by the pigeons themselves.
In my case I merely recorded how their droppings interact with the graffiti of a derelict van, fittingly abandoned next to a world-renowned contemporary art museum.
In Pinault Foundation’s case, the same community of pigeons took advantage of Cattelan’s fame to facilitate the creation of a commemorative monument celebrating the birds unremitting contribution to the urban landscape.
2021 No, non è Cattelan (Paris)
I piccioni impagliati sono migliori di quelli in versione live?
Perlomeno non defecano.
Si potrebbe argomentare che la contemporanea presenza dei piccioni imbalsamati alla Bourse du Commerce e davanti al Beaubourg sia un’unica performance provocatoria orchestrata dagli stessi piccioni.
Io mi sono semplicemente limitato ad immortalare il modo in cui i loro escrementi interagiscono con i graffiti di un furgone opportunamente abbandonato di fronte a un museo di arte contemporanea di fama mondiale.
Nel caso della Fondazione Pinault invece, la stessa comunità dei piccioni ha sfruttato la fama di Cattelan per realizzare un monumento che celebri degnamente il loro contributo al paesaggio urbano.
Crossroads / Intrecci
– Maurizio Cattelan, Bourse du Commerce, 2021